Hoe je simpel een plan maakt


Geschreven op 10-01-2017 in categorie Weblog

Plannen maken voor een project of een droom: het gaat niet iedereen even makkelijk af. Omdat je niet weet waar je moet beginnen, bijvoorbeeld. Of hoe je dat stap voor stap aanpakt, op een natuurlijke manier. Daar heeft David Allen (schrijver van ‘Getting Things Done’) een eenvoudig model voor beschreven. Dat kun je in je eentje of met je team doorlopen. En daar hebben wij weer een visueel overzicht van gemaakt, zodat je dat er altijd bij kunt pakken als je dat nodig hebt.

natuurlijk_planningsmodel

Stap 1. Bepaal het waarom

Begin bij het belangrijkste. Het ‘waarom’ van jouw project of idee. Welk doel streef je na? Wat is er gelukt als jij klaar bent? En waarom is dat belangrijk voor jou? Teken dat doel in het midden van een groot vel papier. Schrijf of teken er bij wat het is. voor en met wie je het doet.
Vul daarna de principes en/of randvoorwaarden in. Is er een deadline? Een budget? Een specifieke vorm die het moet hebben? Welke principes of uitgangspunten hanteer je? Maak dat concreet en teken het bij je doel.

Stap 2. Hoe ziet het er uit?

‘If you can dream it, you can do it’ zei Walter Disney ooit. En tegelijk: als je iets vóór je kunt zien, vergroot je de kans dat je het realiseert. Omdat het een vorm heeft. Omdat je er dan naar toe getrokken kunt worden. Maar ook omdat je dat beeld beter aan anderen kunt overbrengen.

Neem daarom de tijd om te visualiseren hoe het project of idee er uit ziet.  Wat zie je voor je? Teken of omschrijf dat. Zet het bij je doel en principes.

Stap 3. Brainstorm over wat er moet gebeuren

Het is nu tijd om je creatieve denkkracht in te zetten. Brainstorm met jezelf (of met anderen) welke dingen er moeten gebeuren om je project te realiseren. Wat moet geregeld worden? Wat moet je doen? Wie moet je inschakelen? Schrijf al deze dingen – groot en klein – op verschillende post-its. Liefst zo specifiek mogelijk. Neem daar net zo lang de tijd voor als je nodig hebt. Je merkt vanzelf wanneer de stroom ideeën opdroogt.

Stap 4. Organiseer de stappen

Nu ga je de verschillende acties en items in de ‘goede’ volgorde zetten. Dat kun je het makkelijkst op een tijdlijn ordenen: wat zijn zaken die aan het begin moeten gebeuren? En daarna? Wat zijn logische/opeenvolgende stappen? Orden en cluster de post its op een groot vel papier of muur. Klaar? Doe een stapje naar achteren en kijk er naar. Mis je nog iets? Zitten er dubbelingen in? Kun je sommige zaken combineren, of juist verder opsplitsen?

Stap 5. Bepaal de eerstvolgende actie

Het denkwerk zit er bijna op. Nu is het zaak om in beweging te komen. En dat doe je door een eerstvolgende actie te bepalen. Wat is het allereerste ding dat je nu kunt/moet doen om je project een stap verder te brengen? Dit wordt je eerst focus!

Natuurlijk is het handig om verder te bewegen na de eerste stap. Vraag jezelf af wat je na de eerste stap gaat doen. En daarna? En na die stap?

Post-it voor post-it kun je zo alles afwerken om je project of idee te realiseren. En het mooie van het visueel maken? Je kunt altijd weer teruggrijpen op je doel, je principes en je gewenste uitkomst, en zo toetsen of je goed bezig bent.

Plan ze!

Visuele toolbox (gratis download)

Wil je ook visueel aan de slag? Doe mee aan de visuele revolutie en download onze visuele toolbox met daarin een:

Download
  • E-boek over effectief vergaderen met tekenen.
  • Visual basics handout
  • Visual templates voor projecten

Discussion