Het geheim van geweldige animatiefilms


Geschreven op 10-11-2014 in categorie Weblog

Getekende animaties, whiteboardanimaties: geweldige visuele middelen om moeilijke onderwerpen op een simpele manier uit te leggen. Maar let op: het voortraject is een stuk complexer dan je aan het eindresultaat ziet.

We willen vaak (te) veel vertellen, ons eigen verhaal voor het voetlicht brengen, zo volledig mogelijk zijn. En dat komt niet altijd even goed over. In een berg informatie en details gaat de essentie van je verhaal verloren. Je kijker raakt de draad kwijt. Of haakt voortijdig af, voordat je je punt hebt kunnen maken.

Wil je een animatie maken die wérkt, die doet wat jij voor ogen hebt? Steek veel energie in het voortraject. Bij de Betekenaar doorlopen we daarom altijd de volgende stappen.

Een animatie, waarom zou je?

Een animatiefilm is een communicatiemiddel: een visuele manier om iets te vertellen. Met mogelijkheden en beperkingen. Het moet passen in een groter geheel, in wat je als organisatie voor ogen hebt. Wat is de aanleiding voor het laten maken van een animatie? Welk communicatiedoel wil je er mee bereiken? Past het bij je communicatiemix, je doelgroep, je doel, je boodschap? Waar en wanneer wil je het laten zien, onder welke omstandigheden? Ga je het vaker gebruiken? Moet het tijdloos zijn, of is het voor éénmalig gebruik? Welke kwaliteit moet het hebben?

geweldige_animaties

Wie wil je aanspreken, en wat wil je dat hij of zij doet?

Natuurlijk heb je een doelgroep voor je animatie. Je hebt immers bepaald in de vorige stap dat het ‘past bij je doelgroep’. Nu wordt het tijd om die specifiek te maken, en toe te spitsen op één persoon. Want wie iedereen wil aanspreken, spreekt uiteindelijk niemand aan. Durf exclusief en gefocust te zijn! Wie is je ideale kijker? Wat weet hij/zij? Waar heeft hij behoefte aan? Wat voelt zij bij dit onderwerp? Welke boodschap wil je in het filmpje aan hem meegeven? Wat moet hij doen, laten, weten, voelen?

Minder = meer

Om een complex verhaal eenvoudig te maken, moet je filteren en schrappen. Ons brein heeft namelijk maar beperkte capaciteit in het korte termijn geheugen. We kunnen 3 informatiestukjes (plus of minus 2) tegelijk onthouden. Als er meer informatie bij komt, dan gaat er onherroepelijk iets ‘weg’. En je hebt niet echt zeggenschap over wat er uit je aandacht verdwijnt. Wees dus scherp op de informatie die je absoluut wil overbrengen. Wat is de kern van je verhaal? Welke informatie en details zijn onmisbaar?

Daar moet je ook rekening mee houden bij de duur van een animatie: hoe meer informatie (en hoe langer de animatie), hoe meer er gaandeweg verdwijnt uit ons geheugen. En hoe sneller onze kijker afhaakt. Niet vergeten: 3 plus/minus 2. Meer kunnen we niet onthouden.

Spreek tot de verbeelding met een verhaal

Om je informatie over te brengen, moet je de kijker verleiden om te blijven kijken. Bewegende beelden helpen daarbij, naast een aantrekkelijke voice-over die in spreektaal vertelt, én een boeiend verhaal dat de kijker bezig houdt. Een verhaal waarvan je wilt weten hoe het verder gaat, hoe het afloopt. Wij mensen zijn dol op verhalen, die onthouden we beter en daar wordt onze aandacht door vastgehouden. Niet met opsommingen en bulletpoints. Niet met rijtjes argumenten voor en tegen, maar met een verbeeldend verhaal.

Meer weten over animaties en wat wij voor je kunnen betekenen? Check de pagina ‘Animaties’

Visuele toolbox (gratis download)

Wil je ook visueel aan de slag? Doe mee aan de visuele revolutie en download onze visuele toolbox met daarin een:

Download
  • E-boek over effectief vergaderen met tekenen.
  • Visual basics handout
  • Visual templates voor projecten

Discussion