Hoe zorg jij ervoor dat deelnemers aan jouw sessie begrijpen wat je uitlegt?


Geschreven op 13-06-2016 in categorie Uncategorized

Begeleid je weleens workshops, sessies of trainingen? En leg je daarin regelmatig een theorie of een oefening uit? Dan heb je vast gemerkt dat uitleg niet altijd meteen begrepen wordt. Laat staan onthouden. Het visueel maken helpt de deelnemers de uitleg beter te begrijpen en te onthouden maar hoe doe je dat… die theorie of oefening uitleggen met tekeningen?

Eigenlijk is het heel simpel als je deze 4 stappen volgt:

(en dit werkt natuurlijk ook als je een verhaal moet houden in een vergadering of je collega’s iets wilt uitleggen over dat ene project)

Stap 1: Bepaal welk onderdeel je écht wilt verankeren/overbrengen

Natuurlijk zijn alle onderdelen van je sessie belangrijk maar je moet kiezen:
IMG_0161

> welk onderdeel wil je gaan uitleggen met tekeningen;
> vraag je hierbij af: wat is je doel/gewenst resultaat van dit onderdeel? Moeten mensen iets begrijpen, ervaren, onthouden, doen?

Tip: een stuk theorie of een ingewikkeld model is erg geschikt om met tekeningen uit te leggen. Zo help je de deelnemers de stof beter te begrijpen én onthouden. Zeker als dit onderdeel aan het einde van je sessie is gepland als de energie meestal toch niet meer zo hoog is!

Stap 2: Ontwerp de flap

Nu je een onderdeel gekozen hebt, ga je de flap ontwerpen. Ofwel bedenken wat je wilt gaan tekenen:
IMG_0163

> welke elementen van de uitleg wil je op de flap tekenen?
> welke kernwoorden horen erbij?
> welke symbolen kun je bedenken voor de kernwoorden?
> teken de flap in concept op A4/A3 en daarna op flip over papier.

Tip: Als de uitleg niet op één flap past, kun je de uitleg prima verdelen over meerdere flappen. Wees wel consequent in kleurgebruik en lay-out. Herkenbaarheid is fijn voor de deelnemers.

Stap 3:Kies hoe je de flap gaat gebruiken

Je kunt op verschillende manieren omgaan met die flap:

IMG_0166> van te voren tekenen: Je kunt de flap van te voren tekenen en tijdens de workshop toelichten. Bv. een programmaflap, een oefening of (theoretisch) model waar al een plaatje van bestaat. Dit is vooral handig als je overzicht wil bieden of uitleg wilt geven waar mensen op terug kunnen grijpen.

> Live: Je kunt ook met een blanco flap beginnen en tijdens de workshop al tekenend vertellen. Bv. uitleg van een theorie in stappen of een oefening. Handig om de aandacht vast te houden en begrip te bevorderen.

> Tussenvorm: Je tekent een deel van de flap van te voren. En tijdens de workshop vul je de flap aan met de ontbrekende tekeningen of woorden. Bv. een theorie met sub onderdelen. Handig als je deelnemers wilt betrekken of een samenvatting wilt geven.

Tip: Als je net begint met tekeningen tijdens een sessie, bereidt dan gewoon de flappen van te voren voor. Voel je je wat zekerder dan kun je overstappen op de tussenvorm. Het live tekenen komt later wel en hoeft niet eens altijd.

Stap 4: Testen (ofwel; ga het doen!)

En nu uitproberen in je workshop (of eerst ‘droog’ oefenen met bijvoorbeeld een collega).
IMG_0164

Hoe reageren de deelnemers? Hoe vind je het zelf gaan? In het begin is het vast nog wat onwennig om te tekenen. Je bent even stil en de groep kijkt je in de rug. Onthoud dat dit tekenmoment hen juist de tijd geeft om de stof even op zich in te laten werken. Prettig juist. Het is ook een kwestie van oefenen. En uitproberen welke vorm jou ligt en past bij het onderwerp.

 

We zijn benieuwd naar jouw ervaringen met het gebruik van tekeningen bij een uitleg. Laat je het ons weten?

Visuele toolbox (gratis download)

Wil je ook visueel aan de slag? Doe mee aan de visuele revolutie en download onze visuele toolbox met daarin een:

Download
  • E-boek over effectief vergaderen met tekenen.
  • Visual basics handout
  • Visual templates voor projecten

2 Comments


Loeke


ik lees je mails / blogs met veel plezier. Dus ook benieuwd naar je visuele toolbox 🙂

Groetz, Loeke

Jan van Baardewijk


Gaaf! Ik vind het nog steeds een uitdaging om te tekenen terwijl ik spreek, sterke tip om dit eerst helemaal voor te bereiden en daarna als volgende stap deels.

Het was dan wel een bemoediging om van Graham Shaw te horen dat je tekening niet eens duidelijk hoeft te zijn voor mensen om toch te helpen om dingen beter te onthouden. Zie het filmpje hieronder:

https://www.youtube.com/watch?v=gj3ZnKlHqxI

Oefening baart kunst, dus nog even flink doortekenen ;).


Discussion