Beter communiceren met kinderen met autisme? Ga tekenen!


Geschreven op 04-07-2017 in categorie Weblog

Wat doe je als een kind met autisme blijft hangen in dat ene detail? Of steeds maar afgeleid is als je hem wat wilt uitleggen. En hoe maak je duidelijk wat er allemaal op de planning staat zonder het 100 keer te hoeven herhalen?

Kinderen met autisme zijn vaak meer gericht op details, dan op de context. Ze hebben hierdoor minder overzicht. En door onder- of overgevoeligheid voor prikkels zijn ze sneller afgeleid en minder flexibel. Dit maakt de communicatie niet altijd makkelijk.

Ga tekenen!

Door te communiceren met tekeningen geef je kinderen met autisme overzicht. Het tekenen geeft ze de tijd om de informatie te verwerken. De visuele prikkels die de tekening geeft, hebben te maken hebben met het gesprek waardoor ze er met hun aandacht makkelijker bij kunnen blijven. Ze zien letterlijk waar het over gaat en dat biedt de nodige context.  Zo kunnen ze makkelijker aan de slag!

Bij visueel communiceren maak je gebruik van eenvoudige tekeningen, om te verbeelden en daarmee help je kinderen met autisme met het verwerken van de informatie. En doordat jij tekent, stimuleer je de kinderen om zelf ook te gaan tekenen.

Iedereen kan het!

Tekenen is hét middel om visueel te communiceren en iedereen kan het. Je hoeft echt geen kunstenaar of professioneel tekenaar te zijn. Sterker nog, het is beter om niet perfect te tekenen, omdat daardoor het brein gestimuleerd wordt om door te denken, de gaten te vullen en nieuwe verbindingen te maken. Als je tekeningen voor jezelf en met anderen gebruikt, zorg je ervoor dat jij en de ander 29% meer opneemt van je ideeën, plannen en acties dan bij woorden alleen.

In deze basistraining van 2 avonden leer je hoe je zelf eenvoudig tekeningen kunt maken én gebruiken in de communicatie met kinderen met autisme. Je leert abstracte begrippen in beeld te brengen, en een aantal praktische toepassingen om direct mee aan de slag te gaan; ook tussen de 2 avonden door.

Voor wie is deze workshop?

Deze workshop is voor begeleiders, ouders en leerkrachten die te maken hebben met kinderen met autisme. De workshop wordt gegeven door Greet Meesters en Mieke de Gunst (de Betekenaar). Greet werkt al jaren met begeleiders en ouders van kinderen met autisme. Mieke leert mensen hoe ze visueel kunnen communiceren én heeft een zoon met autisme. In deze workshop geven Greet en Mieke jullie de nodige handvatten om de communicatie makkelijker, effectiever én leuker te maken.

Meer informatie over Greet: www.greetmeesters.nl
Meer informatie over Mieke en de Betekenaar: www.deBetekenaar.nl

 

Aan het eind van de training

 

  • Weet je waarom tekenen zo goed werkt – met name bij kinderen met autisme;
  • Weet je hoe je eenvoudig allerlei concrete én abstracte zaken in beeld kunt brengen;
  • Heb je een start gemaakt met een verzameling van symbolen en iconen, die je overal kunt gebruiken;
  • Kun je verschillende tools en effecten toepassen om je tekeningen krachtiger te maken;
  • Heb je verschillende toepassingen geoefend en heb ervaren hoe krachtig tekenen met kinderen met autisme is.

Waar en wanneer

 

  • De workshop bestaat uit 2 avonden van 20.00 tot 22.30 uur (inloop vanaf 19.30 uur);
  • Data: woensdag 30 augustus én woensdag 13 september 2017 –>UITVERKOCHT!
  • Locatie: Meet&Greet, Raamstraat 17, Leiden;
  • Inclusief: koffie/thee, werkboek en tekenmateriaal.

De workshop heeft een waarde van EUR 99,- inclusief btw. Omdat het een try-out betreft, kunnen we deze workshop aanbieden voor EUR 49,- inclusief btw en service kosten.

Meedoen?

De try-out workshop is inmiddels UITVERKOCHT.

Binnenkort zullen we nieuwe data plannen en bekend maken. Wil je hiervan op de hoogte gehouden worden? Vul het interesse formulier in.

 

Visuele toolbox (gratis download)

Wil je ook visueel aan de slag? Doe mee aan de visuele revolutie en download onze visuele toolbox met daarin een:

Download
  • E-boek over effectief vergaderen met tekenen.
  • Visual basics handout
  • Visual templates voor projecten

2 Comments


Corry Tas


Beste Bas/Team de betekenaar,

Ik heb zaterdag j.l. Sandra Kleipas ontmoet op ‘de dag van de beelddenker’. Daar zijn voor mij een aantal puzzelstukjes in elkaar gaan passen. Sandra heeft me gewezen op jullie werk. Ik werk als leerkracht op een basisschool en loop tegen een aantal zaken aan: Hoe kan ik mijn lesdoel/ instructie visueel maken? Hoe kan ik de concentratie van de kinderen verbeteren en de betrokkenheid vergroten? Er komen steeds meer kinderen in de klas die het aangeboden programma niet goed kunnen volgen. (beelddenkers, dyslexie, slechte concentratie, adhd/add, autisme, hoogsensitief, etc).Ik zou graag beter willen leren tekenen en willen leren vereenvoudigen. Ik denk vaak te moeilijk. Bovendien doe ik alles vanuit mijn hoofd. Ondanks mijn opleiding tot tekentherapeut,(die ik nog niet zo lang geleden heb afgerond) vind ik dat ik nog altijd niet kan tekenen. Ik wil leren tekenen vanuit het gevoel ipv het denken en weten.En in alle eenvoud.
Ik wil meer creativiteit stimuleren maar ik moet ook doelen halen en het lesprogramma is overvol. Ik ben overtuigd dat door jullie manier van communiceren een brug kan slaan tussen hoofd en gevoel en tijd kan creëren om echt contact te maken met de leerlingen, ook onderling. Kunnen jullie mij helpen?
Op de website zie ik allerlei workshops maar de data zijn al verstreken. Kan ik bijv. alsnog instromen in de internetcursus “begrijpend tekenen’?

Met vriendelijke groet,
Corry Tas

Corry Tas


p.s.

Ik wil heel graag ouderavonden gaan organiseren voor al die worstelende ouders “hoe om te gaan met het kind dat niet lijkt te kunnen voldoen aan de eisen van school?” En aan lerarenteams over beelddenken, autisme etc. met tekenen!


Discussion