Skip to main content
WinkelmandClose Cart

Je treft ‘m aan in nagenoeg iedere vergaderruimte in Nederland – vaak samen met een setje uitgedroogde blauwe, zwarte, rode en groene stiften. De flipover. Wat bijna niemand aandurft: hem te gebruiken als een effectief visueel middel om slimmer samen te werken. De reden is vaak dat de stiften het niet doen (of helemaal ontbreken), maar het is ook lastig om op te staan en voor ‘de groep’ te gaan staan en je schrijf- en tekenkunsten te delen.

Waarom je het wél zou moeten doen: door te schrijven en tekenen in de vergadering krijg je betrokkenheid. Er is ook geen misverstand meer over waar het om draait: als je het opschrijft of tekent kan iedereen meteen zien wat er wordt bedoeld (en dat eventueel bijsturen). En we kunnen het niet vaak genoeg benadrukken: het gaat niet om het maken van een mooie tekening, maar om een beeld te schetsen van waar je het met elkaar over hebt. Een symbool, icoon of kader met tekst werkt ook heel goed.

Met een beetje lef en deze vier simpele tips maak je effectiever gebruik van de flipover:

TIP 1 – GEBRUIK DE BLANCO ZIJDE VAN HET PAPIER.

De ruitjes schijnen voldoende door om je houvast bij het schrijven te bieden.

TIP 2 – GEBRUIK KLEUREN… MET MATE.

Investeer in een paar goede, reukloze stiften die niet doordrukken en die heldere kleuren hebben. Gebruik zwart (of een andere donkere kleur) om te schrijven, en maximaal drie andere kleuren voor de levendigheid. Wij gebruiken het liefst Neuland stiften.

TIP 3 – SCHRIJF MET BLOKLETTERS.

Oefening baart kunst: hoe vaker je oefent, hoe sneller en mooier je handschrift wordt. Maak gebruik van de ruitjes voor het bepalen van de grootte van de letters. Schrijf altijd met een donkere kleur, dat is ook goed leesbaar op afstand.

TIP 4 – GEBRUIK PIJLEN, KADERS EN BEELDEN OM TE VERHELDEREN.

Je hoeft niet een volleerd kunstenaar te zijn om je flipoverteksten extra impact te laten hebben. Gebruik pijlen – in verschillende vormen en grootte -, kaders zoals gedachtewolken en spreekballonnen, of kleine tekeningen om extra aandacht te trekken.