Niet met tekenen, maar wel met events zonder doel. Het overkomt ons regelmatig, dat we iemand aan de telefoon krijgen die een event organiseert en vraagt of we komen tekenen. Leuk natuurlijk, we helpen nu eenmaal graag om de essentie in beeld te brengen. Onze eerste vraag is altijd: wat is het doel van het evenement?
Die vraag wordt vaak met wat horten en stoten beantwoord. Het verbaast ons elke keer weer dat er zoveel events worden georganiseerd, maar zonder helder doel. Zonder dat men weet wat ze willen bereiken. Moet je dan wel een event organiseren?
Dan zijn er ook nog mensen die een evenement organiseren voor de leuk (verjaardagsfeestje?) of zodat mensen elkaar kunnen ontmoeten. Dat is natuurlijk heel handig, maar welk doel dient dat? Wat is daarvan de toegevoegde waarde? En hoe ga je dat dan écht faciliteren in plaats van gewoon wat workshops geven?
Je hoort het al een beetje, we zijn er een beetje klaar mee. En daarom hebben we voor alle event organisatoren een klein en simpel stappenplan gemaakt om een event goed neer te zetten. Want een event zonder doel, is als een verjaardagsfeestje zonder jarige.
- Een evenement is nooit een los staand iets. Het is altijd onderdeel van een groter geheel. Zie dit evenement als een puzzelstukje. Hoe ziet de grotere puzzel eruit? Oftewel van welk grotere doel is dit evenement onderdeel?
- Wanneer is dit evenement een succes? En wat is er dan gebeurt? Denk hierbij aan de ideale situatie.
- Wat is de meest eenvoudige manier om dat succes te bereiken, zonder dat het jou veel moeite kost (dat kan namelijk).
- Hoe zorg je ervoor dat mensen al in aanloop naar het event bezig zijn met de onderwerpen / mensen?
- Wat ga je doen na het event, zodat de verbindingen en kennis actief blijven? Een nieuwsbrief sturen is niet een goed antwoord. Hoe ga je ervoor zorgen dat al die drukke en vergaderende mensen actief blijven met de stof en ontmoetingen?
Om deze vragen te beantwoorden kun je de onderstaande visual gebruiken als houvast. Als je een evenement organiseert en je wilt dat visueel aanpakken, dan nodigen we je graag uit in ons visual lab en denken we met je mee. Dan maken we samen zo’n visuele aanpak voor jouw event!