Skip to main content
WinkelmandClose Cart

Er belde iemand met interesse in het laten maken van een praatplaat. Leuk gesprek. En waardevol. Er werd namelijk niet de vraag gesteld waarom een praatplaat zo nuttig is. Nee, we kregen de vraag: wanneer werkt een praatplaat niet? 

Dit blog wijden we aan redenen om géén praatplaat te gebruiken. Want hoewel er veel redenen kunnen zijn om je verhaal wel te ondersteunen met tekeningen, zijn er natuurlijk ook redenen om het niet te doen.

OVER HET BEGRIP PRAATPLAAT

Een praatplaat maak je als je iets belangrijks te vertellen hebt en de interactie met anderen wil aangaan. Een visueel hulpmiddel helpt dan om:

  • Een gemeenschappelijk verhaal te creëren
  • Onder je arm mee te nemen in (groep)gesprekken
  • Een verhaal te checken en zichtbaar te maken wat nog niet duidelijk is of waarover nog discussie mag zijn.
  • Overzicht te geven en iets duidelijk uit te leggen
  • Heen en weer te kunnen gaan in een verhaal of het uitleggen van een concept.

Kortom: een praatplaat is een waardevol visueel hulpmiddel in een communicatiestrategie. Maar het is geen oplossing voor alles. Overweeg daarom voor je een praatplaat laat of gaat maken, een aantal dingen



Praatplaat dit is het

wanneer geen praatplaat

EEN PRAATPLAAT KAN NIET PRATEN

Overweeg wat je van een praatplaat verwacht, wat is je doel? Het is namelijk geen ‘tovertekening’ die zelf kan praten. Het heeft altijd een gesproken toelichting nodig. Ben je dus op zoek naar een zichzelf vertellend verhaal dat je bijvoorbeeld in een nieuwsbrief wil plaatsen of zonder verdere toelichting op een website, dan heb je wellicht meer aan een ander middel zoals een infographic of een video.

SOMS WIL JE IEMAND VOORAL IN DE OGEN KIJKEN

Overweeg ook of de informatie die je zichtbaar maakt in een praatplaat niet te gevoelig ligt. Sommige onderwerpen komen te direct over al je ze in een praatplaat zet. Denk aan slechtnieuws gesprekken.  Het gebruik van een praatplaat kan er ook toe leiden dat je alleen via de tekening gaat praten. Soms wil je meer rechtstreeks met elkaar praten zonder tussenkomst van visuele middelen.



Geen praatplaat bij slecht nieuwsgesprek

Geen praatplaat bij Onbelangrijk verhaal

NIET ALLES IS BELANGRIJK GENOEG

Overweeg of je verhaal belangrijk genoeg is om er een praatplaat van te (laten) maken. Het maken van een goede plaat is behoorlijk arbeidsintensief voor zowel de opdrachtgever als de tekenaar Voor het praatje bij de vrijdagmiddagborrel kan je overwegen géén praatplaat te maken.

DE TIJD IS NOG NIET RIJP

Bedenk vooraf of het al tijd is voor een praatplaat. Het maken van een praatplaat is meestal een samenwerking tussen verschillende teamleden met diverse rollen. Denk aan beleidsmakers, communicatie adviseurs en projectmanagers. Ben je met je team nog volop bezig met het scherp krijgen van een gezamenlijk idee of visie, gaat het verhaal nog alle kanten op en zijn er nog tegengestelde belangen of standpunten? Dan is het nog te vroeg om het verhaal te ondersteunen met een praatplaat. Heb je daarbij ondersteuning nodig? Dan kun je dit stuk visueel laten faciliteren. Is je verhaal al wel helder genoeg? Dan kun je gaan starten met de praatplaat.



Verhaal niet scherp geen praatplaat

Praatplaat - dit gaat niet over mij

NIET IEDEREEN WIL AANSLUITEN OP ZIJN DOELGROEP

Bij het maken van een praatplaat is het essentieel om in de schoenen van je doelgroep te staan en nauwkeurig aan te sluiten bij hun informatiebehoefte. De praatplaat moet voorzien in wat zij nodig hebben om het verhaal te begrijpen en te waarderen. Als je interactie aangaat met mensen, is het belangrijk dat wat zij op de tekening zien, aansluit bij hun belevingswereld.

EEN PRAATPLAAT IS NIET GESCHIKT VOOR AL JE DOELGROEPEN

Eén praatplaat ook niet dé communicatieoplossing richting al je doelgroepen. Elke groep heeft een eigen informatiebehoefte. Wil je een nieuwe visie uitleggen aan een bestuur, aan medewerkers en aan klanten? Kies er dan voor verschillende praatplaten te maken waarmee je elke doelgroep op een eigen manier aanspreekt. Een bestuur wil nou eenmaal andere dingen weten over een nieuwe visie dan een klant of een medewerker. 

SOMS IS VAAGHEID EEN DOEL

Overweeg verder of de timing voor je praatplaat handig is. Kan en mag iets al zichtbaar worden? Of spelen er (nog) teveel organisatiepolitieke zaken om concreet te worden. Op het moment dat je een praatplaat maakt, worden dingen zichtbaar. Niet altijd is daar belang bij. Al kan het juist ook een doel zijn om organisatiepolitiek en verschillende belangen zichtbaar te maken. Dan kan een praatplaat juist wel overzicht bieden.

Geen praatplaat - vaag houden is niet tekenen

Mocht je na dit relaas toch nog denken dat een praatplaat wél nuttig is? Top! Dan heb je al flink wat overwegingen gemaakt.

WAT KUNNEN WIJ VOOR JE DOEN?

Laat door ons een praatplaat maken:

  • Ons Betekenteam is zeer ervaren in het maken van praatplaten voor verschillende instellingen, organisaties en bedrijven in het hele land. 

Leer het zelf te doen: 

  • Wil je zelf leren tekenen en praatplaten maken over jouw eigen onderwerp? We leren het je. Online, bij ons in house of incompany!
  • Heb je al een basis en wil je je meer verdiepen en leren hoe je praatplaten in opdracht maakt? Schrijf je dan in voor de vierdaagse training tot praatplaatfacilitator