Skip to main content

Winkelmand

Close Cart

Signaal 1: kernwoorden

De ‘middelbare school manier’ van luisteren en samenvatten is gericht op het filteren van kernwoorden. Deze gaan over de inhoud van wat er gezegd wordt. Ook als je aanTekeningen maakt, luister je naar die inhoudelijke kernwoorden. Waar gaat het over? Wat is het onderwerp? Worden er hoeveelheden, data of namen genoemd?
Schrijf de steekwoorden op en waar nodig vul je deze woorden aan met beelden die uitleggen of ondersteunen wat er bij dat kernwoord gezegd is.

Professionals (zoals adviseurs, managers, beleidsmakers, consultants) die hun verhaal visueel willen ondersteunen:

Signaal 2: Structurerende woorden

Wees ook alert op de woorden die sprekers gebruiken om structuur aan te brengen in hun verhaal.
Zo hoor je vaak dingen als: er zijn drie dingen belangrijk; ten eerste… ten tweede …. ten derde. Of: enerzijds….anderzijds…
Die structurerende woorden helpen je om een plek te geven aan de dingen op je papier. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen 3 blokken te maken. De plaatsing van deze blokken kunnen willekeurig op je blad komen, maar hebben soms ook een logische volgorde. Of zijn verschillend in grootte.

Signaal 3: Beeldspraak

Tot slot helpt het om naar beeldspraak te luisteren. Mensen gebruiken vaak figuurlijk taalgebruik om uit te leggen wat ze bedoelen. Zoiets als: we moeten met de neuzen dezelfde kant op staan. Of: we hebben nog bergen werk te verzetten. Hoor je een dergelijke beeldspraak, dan kan dat een aanwijzing zijn om te tekenen.

Luisteren is de basis van krachtige aanTekeningen

Oefen met het luisteren naar de 3 type signalen. Dat kan je doen in een werkoverleg of meeting. Doe dat als volgt:

  • Kies een overleg waarin je de tijd hebt om te luisteren.
  • Deel het werkoverleg voor jezelf in 3 tijdsblokken (bijvoorbeeld 10 minuten per blok)
  • Per tijdsblok gebruik je een A4.
  • Het eerste tijdsblok luister je naar de inhoud en noteer je op je A4 de belangrijkste kernwoorden. Maak hier tijdens of na de meeting beelden bij die de kernwoorden ondersteunen of uitleggen.
  • Het tweede tijdsblok luister je naar structurerende woorden. Je oefent met het ruimtelijk weergeven van de structuur van wat er gezegd wordt.
  • Het derde tijdsblok luister je naar beeldspraak. Je noteert de beeldspraak en maakt er tijdens je meeting of daarna tekeningen bij die daarbij passen.
  • Oefen dit tijdens meerdere gelegenheden (probeer ook eens een journaal of een webinar) en combineer de verschillende manieren van luisteren en verbeelden. Hoe meer je oefent, hoe makkelijker dat gaat.